Saturday 23 December 2006

Nowe tramwaje we Wrocławiu - czeska Skoda 16T i nowy-stary protram 206WrAs

Trzeba przyznać - dzieje się w tym Naszym Wrocławiu, powiedziałbym mamy istny wysyp tramwajów.
Wczoraj - dotarła wreszcie pierwsza Škoda 16 T. a 19 grudnia miała miejsce prezentacja nowego tramwaju z Protramu.


Przypomnijmy w marcu ubiegłego roku Wrocławskie MPK podpisało kontrakt ze Škoda Transportation na dostawę ośmiu takich tramwajów dla Wrocławia - przyznam jako fan polskiej gospodarki wolałbym jednak tramwaj rodzimej produkcji.

Nowe tramwaje we Wrocławiu:

Tramwaj Škoda 16 T, Wrocław to tramwaj specjalnie zaprojektowany dla Wrocławia. Długi niczym jamnik pięcioczłonowy oraz co ważne niskopodłogowy. Nowe tramwaje są długie na ponad 30 metrów oraz szerokie na 2,4 metra.

Tramwaj Skoda 16T jest wysoki na 3400 mm i waży 37360 kg. W tramwaju jest 69 miejsc siedzących oraz 210 stojących (oczywiście zmieści się znacznie więcej ludzi). Nowy pojazd szynowy jest napędzany za czterema silnikami elektrycznymi o mocy 90 kW każdy. Maksymalna prędkość tramwaju może wynosić 70 km/h. Koszt jednego tramwaju to 1,72 mln Euro czyli więcej niż polskiej produkcji tramwaje. Tramwaj jest w większości niskopodłogowy - w środkowej jego części znajduje się 65% obniżonej podłogi.

Tramwaj protram 205 WrAs - Wrocław
19 grudnia wrocławskie MPK zaprezentowało swój pierwszy, krótszy od Skody bo trójczłonowy tramwaj Protram 205 WrAs. Jak sama nazwa wskazuje został on wyprodukowany we Wrocławiu przez firmą Protram. Oprócz tego egzemplarza powstanie jeszcze drugi taki sam pojazd, a do 2009 roku jeszcze kilkanaście sztuk.

Nareszcie wrocławska komunikacja tramwajowa zaczyna być dostępna dla osób niepełnosprawnych, emerytów czy matek z dziećmi. Nowy Protram 205 WrAs jest częściowo niskopodłogowy - 20% niskiej podłogi i ma napęd asynchroniczny oraz wiele ciekawych rozwiązań konstrukcyjnych. Człon pierwszy i trzeci oparty jest o konstrukcję wagonów typu 204 WrAs (lub nawet jest tymi wagonami) czyli praktycznie jest to 2x 105Na po kilku gruntownych modernizacjach, co zapewnia unifikację stosowanych części zamiennych.


0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home